Gebruik juiste koelvloeistof cruciaal voor probleemloos functionerende motor
Meer dan 8 verschillende soorten koelvloeistof worden dwingend voorgeschreven door autofabrikanten
Veel ernstige motorschades zijn het gevolg van een niet goed functionerend koelsysteem door het gebruik van de verkeerde koelvloeistof. Moderne auto’s met een verbrandingsmotor zijn voorzien van zeer hoogwaardige en complexe koelsystemen. Deze systemen bestaan uit verschillende metalen met de daarbij horende verschillende eigenschappen. Om de motor probleemloos te laten functioneren is het zeer noodzakelijk uitsluitend de juiste koelvloeistof te gebruiken. Autofabrikanten hebben hun eigen voorschriften wat betreft het gebruik van de juiste koelvloeistof. Het is dan ook essentieel deze strikt te volgen.
Tips voor in de werkplaats:
• Gebruik uitsluitend door de fabrikant voorgeschreven koelvloeistoffen.
• Er bestaat geen universele koelvloeistof. Pas op met zogenaamde universele/multi-vehicle koelvloeistoffen.
• Mengen van koelvloeistof altijd voorkomen.
• Na lekkage koppakking ook altijd de koelvloeistof verversen.
• Kleur van koelvloeistof is slechts een indicatie over gebruikt product en zegt niets over kwaliteit.
• Voor Aziatische automerken wordt vaak een hybride, fosfaathoudende koelvloeistof voorgeschreven (86000CLP). Silicaathoudende producten zijn hier taboe.
• G13 koelvloeistof bevat glycerol. Hierdoor heeft u een speciale afleesschaal op de refractometer nodig om de vorstbeveiliging juist te kunnen aflezen.
Een goede koelvloeistof moet aan de volgende eisen voldoen:
• Moet goede warmteoverdrachtseigenschappen bezitten.
• Mag niet stollen of bevriezen bij lage temperaturen.
• Moet voldoende hoog kookpunt hebben en dampbellen voorkomen.
• Moet het inwendige deel van de motor en koelsysteem beschermen tegen corrosie, erosie en cavitatie.
• Mag de gebruikte materialen niet aantasten.
• Mag niet schuimen.